..:: http://www.karaj-azad-university.tk ::.. لطفا هر روز از وبسایت دانشگاه دیدن کنید ... لطفا دوستان دانشگاهی خودتون رو از آدرس این وبسایت مطلع کنید …

Wednesday, November 02, 2005

حفاظت و حراست

مطالب زير از روزنامه همشهری نوشته شده

http://www.hamshahri.org

يكشنبه ۸ آبان ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۳۷ - Oct 30, 2005

مسئوليت حفاظت از خوابگاه ها و دانشگاه ها
به حراست واگذار مي شود

ايسنا: طرح «تجميع حفاظت و نگهباني از مراكز دانشگاهي» توسط حراست وزارت علوم با هدف حفظ امنيت فيزيكي مراكز دانشگاهي، هفته آينده به دانشگاه ها ابلاغ مي شود.
دكتر علي اصغر زارعي، مدير كل حراست وزارت علوم، تحقيقات و فناوري با بيان اينكه اجراي طرح «تجميع حفاظت و نگهباني از مراكز دانشگاهي» توسط حراست وزارت علوم مورد موافقت وزير و معاون حقوقي وزارت علوم قرار گرفته است، تصريح كرد: اين طرح با هدف تقويت و تضمين امنيت محيطهاي دانشگاهي و خوابگاهي و يك كاسه كردن مشكلات مربوط به محيطهاي خوابگاهي در هفته آينده به دانشگاه ها ابلاغ مي شود.وي با بيان اينكه در حال حاضر بخشي از وظيفه انتظامات و نگهباني مراكز دانشگاهي و خوابگاهها برعهده معاونت امور مالي و اداري دانشگاه هاست، گفت: در حال حاضر نظارت كامل و دقيقي بر اين محيط هاي دانشجويي وجود ندارد، بنابراين براي تقويت كنترل ونظارت بر محيط هاي دانشگاهي و تامين امنيت دانشجو، اين كار بر اساس مصوبات موجود به حراست واگذار مي شود.دكتر زارعي با اشاره به مشكلات فعلي خوابگاه ها و مراكز دانشگاهي و برخي ناامني ها در اين بخش، خاطر نشان كرد: براين اساس با هدف حفظ آرامش و امنيت محيطهاي دانشگاهي و خوابگاه ها اعم از خوابگاه هاي خصوصي و خودگردان اين طرح پيشنهاد شده و به مرحله اجرا درمي آيد.

دوشنبه ۹ آبان ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۳۸ - Oct 31, 2005

واكنش منفي دانشگاهيان به واگذاري حفاظت از دانشگاه ها به حراست

حراست نبايد محيط دانشگاه را پادگاني كند

وزارت علوم بايد اعتماد بين دانشگاهيان با دولت جديد را بازسازي كند و حركاتي انجام دهد كه اعتماد بين نهاد دانشگاه و دولت افزايش يابد

گروه علمي _ فرهنگي: اعلام سپرده شدن مسئوليت حفاظت از خوابگاه ها و دانشگاه ها به حراست وزارت علوم، تحقيقات و فناوري در ميان دانشگاهيان بازتاب هاي فراواني داشت و نگراني هايي را در ميان اهالي دانشگاه فراهم كرد.
پريروز دكتر علي اصغر زارعي مدير كل حراست وزارت علوم با اعلام اين كه طرح تجميع حفاظت و نگهباني از مراكز دانشگاهي به زودي ابلاغ مي شود، هدف از اين طرح را تضمين امنيت محيط هاي دانشگاهي و يك كاسه كردن مشكلات مربوط به محيط هاي خوابگاهي اعلام كرد.
ضرورت كار شناسي
در همين رابطه معاون دانشجويي دانشگاه علامه طباطبايي اعلام كرد كه افزايش اختيار حراست نبايد محيط دانشگاه را پادگاني كند.
دكتر كارگر لازمه افزايش اختيار حراست دانشگاه ها را انجام كار كارشناسي دانست. دكتر كارگر، در گفت وگو با ايسنا، افزود: از افزايش اختيارات حراست دانشگاه استقبال مي كنيم اما پيش از افزايش اختيارات حراست دانشگاه ها، بايد كار كارشناسي و فرهنگي صورت گيرد و بستر و زمينه هاي لازم آن فراهم شود. وي ادامه داد: متأسفانه انتظامات دانشگاه ها زير مجموعه امور مالي و اداري هستند كه در برخي مواقع توجه كافي به وظايفشان ندارند.
دكتر كارگر در عين حال تأكيد كرد: با افزايش اختيارات حراست نبايد دانشگاه به محيط پادگاني تبديل و يا آن كه محيط خوابگاه يا دانشگاه ها محدودتر و بسته تر شود، بلكه بايد به نحوي رفتار شود كه دانشجو موضع گيري نكند و راحت باشد.
معاون دانشجويي دانشگاه علامه طباطبايي همچنين با بيان اينكه مسأله افزايش اختيارات دانشگاه ها بسيار حساس است، اظهار كرد: بهتر است حراست و انتظامات زيرمجموعه معاونت دانشجويي قرار بگيرند، هر چند كه هم اكنون به دليل مشكلات ساختاري و مالي اين كار به نهاد ديگري سپرده شده است.
نگاه حراست از زاويه مسائل امنيتي
همچنين دكتر عبدالرضا داوري معاون دانشجويي سابق دانشگاه شهيد عباسپور نگاه حراست فيزيكي از زاويه مسائل امنيتي به دانشگاه ها را باعث آسيب پذيري مراكز دانشگاهي عنوان كرد.
دكتر داوري، در گفت وگو با ايسنا با اشاره به طرح واگذاري امنيت فيزيكي دانشگاه ها به حراست، اظهار كرد: دوستاني كه اين طرح را ارائه كردند بايد به اطلاع افكار عمومي دانشگاهيان برسانند كه بر اساس چه خلأيي اين طرح آماده شده است و آيا حضور اراذل و اوباش به حدي بوده كه اين نياز احساس شده است.
داوري ادامه داد: اگر دوستان گزارش تحليلي از حضور اراذل و اوباش يا آسيب هاي اجتماعي ديگر در دانشگاه ها دارند آن را ارائه دهند، اما دانشگاه ها به دليل مناسبات علمي از فضاي اخلاقي بسيار مطلوبي برخوردارند و نرخ تخلفات در آنها بسيار پايين است.
وي با طرح اين پرسش كه آيا نرخ تخلفات آن قدر رشد كرده كه به تقويت حراست دانشگاه ها كشيده شده است، ادامه داد: چرا در دولت قبلي بحث افزايش اختيارات حراست مطرح نبود، آيا در مقطع كنوني نگاه دولت جديد به دانشگا ه ها متفاوت تر شده است و يا اينكه در طي سه تا چهار ماه گذشته نرخ تخلفات در دانشگاه ها افزايش يافته است. وي معتقد است كه نگاه به مسائل امنيتي دانشگاه بايد نگاه امنيت نرم افزاري باشد نه سخت افزاري، چرا كه با حاكم كردن نگاه سخت افزاري مشكلات و حساسيت دانشگاهيان برانگيخته مي شود. داوري در خاتمه يادآور شد: وزارت علوم بايد اعتماد بين دانشگاهيان با دولت جديد را بازسازي كند و حركاتي انجام دهد كه اعتماد بين نهاد دانشگاه و دولت افزايش يابد.
وزارت علوم انتظامات دانشگاه ها را تقويت كند
دكتر امامي مدير امور دانشجويي دانشگاه علم و صنعت ايران نيز معتقد است كه تصويب طرح «تجميع حفاظت و نگهباني از مراكز دانشگاهي» توسط حراست ضروري نبود. دكتر امامي، با بيان اين كه اغلب دانشگاه ها با مشكل حادي از نظر امنيتي روبه رو نيستند، خاطرنشان كرد: از طرف ديگر اگر مشكلي هم بوده بيشتر دانشگاه ها مسايل خود را برطرف كرده اند بنابراين واگذاري مسئوليت حفظ امنيت فضاهاي فيزيكي و خوابگاه ها به حراست لزومي ندارد.
وي تقويت انتظامات دانشگاه ها را به جاي واگذاري مسئوليت به حراست مؤثر خواند و گفت: ايجاد همگرايي بيشتر در ميان دانشجويان در اداره خوابگاه ها نيز از جمله راهكارهايي است كه منجر به افزايش ضريب امنيت خوابگاه ها و مراكز دانشگاهي مي شود. به گفته وي، طرح و اجراي اين مسأله به ايجاد حساسيت در بين دانشجويان منجر خواهد شد.
مدير امور دانشجويي دانشگاه علم و صنعت در خاتمه خاطرنشان كرد: قطعاً طرح اين مسأله در ميان دانشجويان نگراني و حساسيت ايجاد مي كند و از سوي ديگر اين طرح جزو مسايل جدي دانشگاه ها نبوده است و بايد به جاي آن، مشكلات امنيتي دانشگاه هاي مشكل دار را برطرف مي كردند چرا كه طرح آن در اغلب دانشگاه ها هيچ موضوعيتي ندارد.
سپردن امنيت به حراست نيازمند بسترسازي
دكتر محنت فر مدير امور دانشجويي دانشگاه مازندران نيز سپردن امنيت فيزيكي خوابگاه ها و دانشگاه ها به حراست را نيازمند امكانات و بسترسازي فرهنگي مناسب دانست.
دكتر يوسف محنت فر اظهار كرد: حراست بايد ابزارهاي لازم براي تكميل امنيت را در اختيار داشته باشد كه اكنون فاقد آنهاست، بنابراين سيستم حراست بايد به امكانات تجهيز شود. وي با اشاره به حمله ۱۰ تا ۱۲ ناشناس به خوابگاه خصوصي دانشگاه طي هفته گذشته، اظهار كرد: حراست و انتظامات دانشگاه حتي فاقد يك اتومبيل براي اينگونه مواقع هستند.
دكتر محنت فر در ادامه آموزش نيروهاي حراست را نيز نكته مهمي دانست و گفت: نيروهاي بدون آموزش توان حراست از دانشگاه را ندارند، بنابراين اين دسته از افراد بايد داراي تخصص و آموزش كافي باشند